Časté dotazy

Identifikátory

Co je to identifikátor?

Identifikátor je technické zařízení (nebo nástroj) jednoznačně identifikovatelné v systému, které umožnuje komunikaci s odbavovacím zařízení ve vozidlech IDOL, na kontaktních místech IDOL, nebo u pověřených zaměstnanců. Aktuálně můžete jako identifikátor využít kartu Opuscard+, mobilní aplikaci Idolka, In Kartu Českých drah, Lítačku, bezkontaktní platební kartu Mastercard nebo Visa.

Jaké jsou typy identifikátorů a čím se liší jejich použití v IDOL?

Identifikátor v Idolu může být osobní a je ve formě karty nebo mobilní aplikace.

Osobní karta Opuscard+ mobilní aplikace Idolka, osobní In Karta, PID Lítačka, personalizovaná bezkontaktní platební karta Mastercard nebo Visa.

Osobní identifikátor je nepřenosný a lze na něj zakoupit osobní jízdné s ohledem na Vaši tarifní kategorii (občanské a zvýhodněné kupóny a doklady o nároku na zvláštní ceny jízdného).

Jak mohu začít používat In Kartu v IDOL?

Pokud jste držitelem osobní In Karty Českých drah s MAP strukturou (In Karta 2. generace), můžete si ji zaregistrovat jako Váš osobní identifikátor s evidencí. Starší typy In Karet ani In Kartu v mobilu nelze použít.

Svou In Kartu můžete začít používat přiřazením do již registrovaného uživatelského účtu.

In Karta slouží pouze k identifikaci Časovek a Síťovek IDOL.

Pro prokázání nároku na slevu je nutné zadat platný ISIC ke svému uživatelskému účtu, nebo navštívit vybraná kontaktní místa Opuscard, kde pomocí dokladu totožnosti bude Váš věk ověřen.

Jak mohu začít používat platební kartu?

Pokud jste držitelem bezkontaktní platební karty Mastercard nebo Visa, můžete si ji zaregistrovat jako identifikátor. Platební kartu uloženou v mobilu nelze použít.

Svou platební kartu můžete začít používat přiřazením do již registrovaného uživatelského účtu. Pozor, platební karta je do systému vždy registrována jako anonymní typ identifikátoru. Pokud si ji přejete převést na osobní typ s evidencí, vložte si do profilu fotografii a kartu převeďte na osobní v sekci Moje identifikátory (...).

Platební karta slouží pouze k identifikaci Časovek a Síťovek IDOL.

Pro prokázání nároku na slevu je nutné zadat platný ISIC ke svému uživatelskému účtu, nebo navštívit vybraná kontaktní místa Opuscard, kde pomocí dokladu totožnosti bude váš věk ověřen. V případě ověření věku osoby mladší 15 let je nutné předložit rodný list dítěte spolu s dokladem totožnosti zákonného zástupce.

Jak mohu začít používat kartu Opuscard+?

Kartu Opuscard+ můžete začít využívat jako identifikátor ihned po jejím vydání, můžete tedy na ni zakoupit nebo přesunout kupón.

Svou Opuscard+ můžete začít používat přiřazením do již registrovaného uživatelského účtu.

Opuscard+ slouží k identifikaci Časovek a Síťovek IDOL nebo k zakoupení jednotlivého jízdného z elektronické peněženky.

Pro prokázání nároku na slevu je nutné zadat platný ISIC ke svému uživatelskému účtu, nebo navštívit vybraná kontaktní místa Opuscard, kde pomocí dokladu totožnosti bude váš věk ověřen.

Jak mohu začít používat mobilní aplikaci?

Pro využití mobilní aplikace Idolka jako identifikátoru si nejprve aplikaci stáhněte a nainstalujte. Do aplikace se přihlaste se svým účtem z e-shopu, nebo si vytvořte novou registraci, vložte si do profilu fotografii a následně si zaregistrujte aplikaci jako Váš identifikátor. Možnost registrace aplikace jako identifikátoru najdete v sekci Můj účet, záložka Kupóny.

Poté již stačí do aplikace zakoupit nebo přesunout kupón.

Pro prokázání nároku na slevu je nutné zadat platný ISIC ke svému uživatelskému účtu, nebo navštívit vybraná kontaktní místa Opuscard, kde pomocí dokladu totožnosti bude Váš věk ověřen. V případě ověření věku osoby mladší 15 let, je nutné předložit rodný list dítěte spolu s dokladem totožnosti zákonného zástupce.

Mobilní aplikaci lze zaregistrovat jako identifikátor na zařízení s operačním systémem iOS 13.0 a vyšší nebo zařízení s operačním systémem Android 7.0 a vyšší. V případě operačního systému Android jsou podporována pouze zařízení s vloženou SIM kartou, nebo s podporou hardwarového uložení klíčů.

Jak ověřím osobní údaje?

Ověření osobních údajů vyplněných v uživatelském účtu nebo zadaných při registraci identifikátoru Vám umožní zakoupit zvýhodněné jízdné odpovídající Vaší věkové tarifní kategorii.

Pro prokázání nároku na slevu je nutné zadat platný ISIC ke svému uživatelskému účtu, nebo navštívit vybraná kontaktní místa Opuscard, kde pomocí dokladu totožnosti bude Váš věk ověřen (v případě mladších 15 let je nutné doložení rodného listu dítěte a dokladu totožnosti zákonného zástupce). V případě, že máte účet již ověřen, není třeba při přidání nového identifikátoru věk znovu ověřovat.

Proč se mi nedaří do účtu přiřadit kartu Opuscard+?

Pokud karta Opuscard+ dosud nebyla k žádnému uživatelskému účtu přiřazena, a přesto se Vám ji nedaří do účtu přiřadit, pravděpodobně se neshodují osobní údaje držitele karty s údaji uvedenými v online účtu. Pro vyřešení napište e-mail na info@korid.cz, nebo kontaktujte naší infolinku +420 488 588 788.

Anonymní Opuscard+ nelze přidat a spravovat prostřednictvím uživatelského účtu.

Proč se mi nedaří k účtu přiřadit In Kartu?

Pokud In Karta dosud nebyla k žádnému uživatelskému účtu přiřazena, přidáváte povolený typ karty, a přesto se ji nedaří do účtu přiřadit, pravděpodobně je karta zablokována ze strany vydavatele, tj. Českých drah. V takovém případě se, prosím, obraťte na České dráhy.

Co se stane, pokud chybně zadám exspiraci identifikátoru?

Pokud datum exspirace u registrovaného identifikátoru není shodné s údajem na kartě (liší se měsíc nebo rok), může to mít zásadní vliv na funkčnost a použití identifikátou v systému IDOL.

Do svého účtu přiřaďte identifikátoru znovu se správnými údaji. Pokud máte k dříve chybně registrovanému identifikátoru přiřazeno jízdné, nezapomeňte jej přesunout na správně zaregistrovaný identifikátor.

Proč se mi nedaří do účtu přiřadit platební kartu?

Pokud platební karta dosud nebyla k žádnému uživatelskému účtu přiřazena, a přesto se ji nedaří do účtu přiřadit, pravděpodobně nedošlo ke schválení přiřazení platební karty ze strany Vaší banky.

Platební karta musí být platná a aktivní. Některé banky také pro úspěšné přiřazení vyžadují, aby bylo povoleno 3D Secure a platby na internetu.

Ve výše uvedených situacích kontaktujte vydavatele Vaší platební karty, tj. banku

Budu automaticky platit přiřazenou platební kartou?

Platební kartu můžete do uživatelského účtu na e-shopu přiřadit za účelem využití této karty jako identifikátoru, ne však za účelem provedení platby.

Platební údaje budete zadávat až po vytvoření objednávky přímo na platební bráně, pro provedení platby můžete zvolit i jinou než přiřazenou platební kartu.

Jak identifikátor zablokuji?

Identifikátor zablokujete přímo z uživatelského účtu, a to v sekci Moje identifikátory.

Zablokovaným identifikátorem se nebude možné odbavit v rámci systému IDOL a nebude na něj možné zakoupit nebo přesunout jízdné. Zablokovaný identifikátor můžete pro přepravní účely tamtéž opět znovu odblokovat.

Pro úplné zablokování karty i mimo odbavovací systém je nutné kontaktovat vždy vydavatele příslušné karty, který následně kartu zablokuje. S takovou blokací se mohou spojovat manipulační poplatky dle platného ceníku.

Nosiče jízdních dokladů

Nosičem jízdních dokladů jsou:

Papírová jízdenka pro jednotlivou jízdu.

Elektronická jízdenka pro jednotlivou jízdu v mobilní aplikaci Idolka.

Osobní karta Opuscard starší generace, vydávaná pro celou síť IDOL do 8/2023. Tuto kartu již od 1.9.2023 nelze použít pro nový nákup relačních nebo celosíťových kupónů s výjimkou jednozónových kupónů pro zónu MHD Liberec. Karta však umožňuje používání dříve zakoupených kupónů až do konce jejich platnosti.

Proč se mi nedaří k účtu přiřadit Lítačku?

Pokud Lítačka dosud nebyla k žádnému uživatelskému účtu přiřazena, přidáváte povolený typ karty, a přesto se ji nedaří do účtu přiřadit, pravděpodobně je karta zablokována ze strany vydavatele, tj. OICT. V takovém případě se, prosím, obraťte na OICT.